bullandbear.blogg.se

Tillsammans mot ett berikande och rikare liv.

Efter Brexit

Publicerad 2016-06-29 21:55:39 i Allmänt,

Då var valet klart och jag trodde verkligen det skulle bli ett bremain. Så var inte fallet och börsen rasade. Kunde tyvärr inte fiska något den dagen. Men dagen efter gjorde jag avslut i flera av mina innehav. Tele2, Telia, MTG, Enquest, Investor för att nämna några. Även idag blev det köp. SCA, dubblade mitt innehav där.

Fortsätter på inslaget spår att köpa aktier för hela lönen och plocka ut 60-80% belåning för räkningar och lön. Kapitalet har nu blivit dubbelt så stort som för ett år sedan. En börsuppgång på 30% ca gör mig helt skuldfri och rik. Ni som inte varit med från börjar. Tanken är alltså att snabbt få upp ett stort arbetande kapital som annars skulle ta flera år att få ihop. Låta utdelningarna betala räntan på lånet eller större delen av den. Lite som att belåna sig för att köpa hus. Men det är amorteringsfritt och jag klarar mig hyfsat vid en bostadskrasch tex. Nu ska jag iofs. köpa hus också men iaf. Maxbelåning hos avanza är 2 miljoner. Jag räknar med att ha 4-6 miljoner total när jag når dit. Med årlig direktavkastning på 140-210k. På skuldfri basis alltså 2-4 miljoner. Eller efter 10-15 år har utdelningarna betalat av lånet alternativt återinvestera utdelningarna och börja spara "normalt" tills lånet blivit runt 10%. Då har man marginal vid nedgång för att behålla avanzas superlån.

Testar också Edge by Six. Ett tradingprogram som avanza nu har en drive på. 99kr/månad. Daytrading är skoj och svårt men har varit extrema rörelser det senaste. Återkommer om vad jag tycker om programmet vid ett senare tillfälle.

Följer Brexit noga. London, Skottland och Irland verkar vilja bryta sig ur från Storbrittanien. Skottland hotar att lägga in sitt veto mot brexit. Wales ville bryta sig ur EU men är nettobidragare från EU. Något som nu måste komma från London istället, de kan nog glömma pengar i samma omfattning. Sista ordet är nog inte sagt och det är en skakig börs att vänta. Ibland undrar jag om folk vet vad det de röstar på innebär i riksdagsval osv. Mer utbildning i skolorna på den biten skulle behövas. Det finns de som inte vet varför man betalar skatt som har rösträtt. Det säger väl det mesta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

David

Hej är en man som investerat i värdepapper i över 19 år. Delar med mig av innehav, tips och idéer. Gillar även sportbilar så blir lite sådant med.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela